středa 12. listopadu 2014

Koláč s brokolicí

Můj syn miluje brokolici. A miloval ji už jako malinký prcek. Kdykoli, v čemkoli a v jakémkoli množství :-) Takže tenhle koláč byl už dlouho v plánu, ale ne vždy je u nás v lednici čedar, který je pro tenhle recept nezbytný. Vždycky, když ho pořídím, napadne mě spousta vyzkoušených jídel, do kterých se hodí a tenhle recept nalistuji vždycky zase až ve chvíli, kdy mám doma ledajaké sýry, ale čedar zrovna ne. Ale protože jsem dneska dopoledne musela do města, stavila jsem se rovnou i do sýrárny, abych konečně tuhle dobrotu upekla. Inspirace je opět z 1000 klasických receptů z celého světa, ale v originálu má být zeleniny méně a navíc brokolice napůl s květákem, což se mi moc nezdálo, a tak jsem si to udělala trochu po svém :-)

Na těsto:
  • 180 g hladké mouky (já dala napůl hladkou a pohankovou)
  • 1/2 lžičky soli
  • 1/2 lžičky mleté sladké papriky
  • 1 lžička sušeného tymiánu
  • 75 g másla
  • 3 lžíce vody

Na náplň:
  • 1 brokolice
  • 1 velká cibule
  • 25 g másla
  • 1 lžíce hladké mouky
  • 1,25 dl mléka
  • 0,5 dl vody
  • 1 lžička zeleninového bujónu
  • 120 g strouhaného čedaru
  • sůl, pepř
  • mletá sladká paprika
Vypracovala jsem těsto, které jsem vyválela a přendala do koláčové formy. Na těsto jsem dala pečicí papír a menší dortovou formu (můžete použít třeba i fazole), aby se těsto při pečení nevyboulilo, a pekla jsem ho 15 minut na 180 °C. Pak jsem odstranila pečicí papír se zátěží a pekla jsem ještě dalších 5 minut.

Mezitím jsem rozebrala brokolici na růžičky a nakrájela cibuli na osminky a dala jsem do osolené vody vařit do změknutí (asi 5 - 8 minut. Když se vařila zelenina, rozpustila jsem si v kastrůlku máslo, přisypala jsem do něj 1 lžíci hladké mouky a 1 minutu jsem povařila. Poté jsem pomalu přilévala mléko s vodou, aby se mi vytvořila hladké omáčka. Přidala jsem bujón a za stálého míchání jsem vařila pár minut do zhoustnutí. Do omáčky jsem zamíchala polovinu sýra, trochu jsem osolila a opepřila.

Na upečené těsto jsem naskládala růžičky brokolice a cibuli, zalila jsem omáčkou a posypala zbylým sýrem a dala jsem znovu péct. Tentokrát stačí 10 až 15 minut na 190 °C, aby začal sýr bublat a lehce zhnědl. Na závěr se koláč trochu posype mletou sladkou paprikou a hned se podává. Vypadá to složitě, ale více než 45 minut vám příprava nezabere. A výsledek stojí za to :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat